Asli Rawatan Utama Untuk Bronkitis

Asli Rawatan Utama Untuk Bronkitis

Bronkus adalah saluran udara dalam paru-paru dan apabila terdapat keradangan di dalam bronkus, ia menyebabkan bronkitis. Disebabkan oleh keradangan, lapisan tiub bronkial adalah bengkak. Bernafas tiub menjadi sempit dan menghasilkan mukus dalam jumlah yang berlebihan.

Punca bronkitis mungkin berbeza-beza dari seorang ke seorang. Punca-punca bronkitis adalah -

* Sistem imuniti lemah
* Antibiotik Sebelum
* Jangkitan yis pernafasan
* Pendedahan kepada perokok untuk jangka masa panjang
* Pencemaran atau alahan
* Jangkitan virus
* Pekerjaan pengendalian bahan kaustik atau bijirin halus dan debu

Gejala Bronkitis

* Bibir kebiruan dari aliran oksigen yang tidak mencukupi.
* Keletihan
* Demam Rendah
* Batuk kering dan sesak atau batuk yang menghasilkan mukus
* Sesak atau semput nafas
* Lain-lain jangkitan pernafasan

Bronkitis, kulat dan virus adalah tiga orang jahat yang terlibat dalam bronkitis terutama yang berlaku selepas jangkitan lain. Untuk example- Post titisan hidung diambil untuk hasil lendir tebal ke dalam sinus atau jangkitan lain. Jika sebelum ini, tidak ada tanda bronkitis dan mana-mana satu sedang mengambil antibiotik untuk sinus dan jangkitan lain, maka terdapat peluang yang lebih untuk membangunkan bronkitis.
Lendir tebal kerana sinus mencapai bronkus dan menarik yis kulat. Antibiotik, bersama-sama dengan bakteria tidak baik membunuh bakteria 'mesra' juga dan ini membawa kepada jangkitan yis. Untuk mengekalkan sistem imun kita, adalah perlu untuk mengekalkan keseimbangan antara bakteria baik dan bakteria tidak baik dalam badan. Ia juga menghalang badan kita daripada jangkitan.

Antara rawatan semula jadi untuk bronkitis adalah -

* Mullein mempunyai semua sifat-sifat ekspektoran. Ia merupakan herba yang membantu dalam menenangkan tekak dan kekejangan otot dihentikan.
* Sundew merupakan herba yang membantu untuk membersihkan lendir dan santai dengan kekejangan. Untuk bronkitis, ia merupakan ubat semulajadi yang sangat berguna.
* Wormwood merupakan herba yang digunakan dalam membuat teh yang sangat berkesan untuk menyembuhkan gejala jangkitan. Ia merupakan ubat semulajadi yang sangat popular.


* Daun Thyme, halia, bunga Linden, akar likuoris, coneflower adalah beberapa herba yang popular yang digunakan sebagai rawatan semulajadi untuk bronkitis.
* Dalam santai dengan kekejangan, herba yang dipanggil horehound putih adalah ekspektoran merangsang.
* Teh disediakan oleh bawang putih dan halia kedua-duanya atau hanya dengan halia adalah ubat semulajadi yang sangat popular untuk mengurangkan gejala bronkitis. Ia perlu diambil 3-4 kali sehari.
* Di luar tekak dan dada, sapu sapu wap kayu putih
* Elakkan merokok
* Produk tenusu perlu dihapuskan dari diet.
* Meningkatkan pengambilan bawang putih dan juga minuman.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar