Tentang Perubatan Herba

Tentang Perubatan Herba

Perubatan herba ialah penggunaan herba semulajadi seperti daun, bunga, akar, biji, dan buah beri untuk tujuan terapeutik.

Mesir purba dan Cina telah menggunakan perubatan herba lama sebelum sejarah direkodkan. Juga, budaya asli Amerika dan Afrika secara tradisional menggunakan herba semula jadi untuk ritual dan ubat-ubatan.

Menurut kajian saintifik baru-baru ini, herba tertentu dianggap benar-benar mempunyai kesan terapeutik kerana penggunaan mereka yang luas antara budaya yang berbeza di seluruh dunia.

Setelah analisis kimia terdapat pada abad ke-19, para saintis kini boleh menyelidik, ekstrak, dan mengubah suai bahan-bahan semula jadi dalam tumbuh-tumbuhan. Apabila ini boleh dilakukan, secara semulajadi, saintis mula membuat versi mereka sendiri daripada bahan-bahan herba.

Kepentingan dalam ubat-ubatan herba mula berkurangan apabila saintis mula massa menghasilkan sebatian herba di farmaseutikal.

Walaupun selepas penurunan ini demi kepentingan, * 0% daripada penduduk dunia masih bergantung kepada ubat-ubatan herba untuk terapi penjagaan kesihatan asas, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia.

Kesan-kesan sampingan dan kos telah menjadi kritikan utama bagi sebatian herba sintetik. Jadi, sekali lagi, peningkatan minat dalam ubat-ubatan herba. Dan, di Jerman, terdapat beratus-ratus ubat berasaskan tumbuhan yang ditetapkan sebanyak 70% daripada doktor-doktor Jerman.

Terdapat banyak bahan-bahan dalam herba yang digunakan untuk tujuan perubatan. Tetapi, bahan-bahan yang menyebabkan kesan-kesan terapeutik tidak diketahui. Dipercayai oleh ramai saintis bahawa semua bahan-bahan semua bekerja bersama-sama untuk bagi bahan-bahan yang menyebabkan kesan-kesan terapeutik.

Habitat di mana tumbuhan itu menjadi boleh mengubah keputusan kejayaan dalam ubat-ubatan herba. Tanah, iklim, dan juga bug di sekitar tanaman herba merupakan faktor-faktor yang mengambil bahagian dalam keputusan untuk setiap pengguna.

Perubatan herba telah digunakan untuk merawat pelbagai keadaan yang berbeza, seperti asma, ekzema, PMS, sakit kepala / migrain, keletihan, dan banyak lain-lain. Dan terdapat banyak herba yang popular yang digunakan di seluruh dunia untuk tujuan perubatan.

Ginkgo dipercayai meningkatkan penghakiman, dan fungsi sosial orang yang mengalami demensia dan penyakit Alzheimer.

Kava Kava adalah satu lagi herba perubatan biasa yang digunakan sebagai rawatan untuk keadaan seperti kebimbangan.

Satu lagi herba yang biasa digunakan adalah Saw Palmetto. BPH (Benign Prostatic Hyperplasia) adalah suatu keadaan yang lebih 2 juta lelaki di Amerika Syarikat menggunakan herba ini untuk merawat keadaan ini. Langkah-langkah aliran dan gejala kencing kedua-duanya dipercayai bertambah baik disebabkan oleh penggunaan Saw Palmetto.

Untuk kesan antidepresan, Wort St John telah terbukti meningkatkan gejala kemurungan dalam beberapa, ujian klinikal terkawal.

Valerian telah digunakan oleh ramai orang sebagai ejen tidur-mendorong dan untuk pengurangan "perasaan mabuk."

Walaupun herba ini telah digunakan untuk tujuan perubatan, mereka datang dengan amaran. Walaupun ia tidak terbukti, banyak herba yang biasa digunakan telah dikaitkan dengan keadaan yang serius, seperti kerosakan hati, kepekaan sinar UV, reaksi alahan, pendarahan semasa, keracunan logam, sawan, kegelisahan, dan keletihan. Jadi, anda perlu mengambil kira syarat-syarat ini sebelum menggunakan ubat-ubatan herba.

Jika anda sedang mencari bantuan daripada mana-mana jenis keadaan dari sumber semula jadi, anda mungkin mahu untuk penyelidikan perubatan herba. Hampir setiap kedai ubat, dan juga beberapa kedai-kedai runcit yang membawa beberapa jenis ubat-ubatan herba. Sebelum anda mula menggunakan ubat-ubatan ini semula jadi, anda perlu berjumpa dengan doktor anda untuk memastikan bahawa ia selamat untuk anda gunakan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar